Rzym_panorama

Rzym & Watykan – praktyczne informacje + gotowy plan na 4 dni

RZYM – INFORMACJE

Rzym to stolica oraz największe miasto Włoch. Jest także ważną metropolią o znaczeniu światowym min. poprzez posiadanie jednego z największych międzynarodowych portów lotniczych w Europie.W Rzymie znajdziemy ogrom zabytków, a jeden jest piękniejszy od drugiego. Praktycznie na każdej ulicy mamy okazję spotkać kościół lub bazylikę – mniejsze lub większe, wszystkie pięknie zdobione. Próbowaliśmy znaleźć informacje ile dokładnie ich jest, niestety nie mogliśmy odnaleźć wiarygodnych. Jeśli wiecie coś na ten temat, dajcie znać w komentarzu 🙂

rzym_tybr rzym_panorama_noca

W granicach Rzymu leży miasto-państwo Watykan, będące enklawą na terytorium państwowym Włoch. Więcej o tym najmniejszym państwie na świecie znajdziecie w linku poniżej ⇓⇓⇓

>>> WATYKAN – NAJMNIEJSZE PAŃSTWO ŚWIATA <<<

RZYM – ATRAKCJE

Koloseum – w starożytności oficjalnie zwany Amfiteatr Flawiuszów, to amfiteatr wzniesiony w latach 70-72 do 80 n.e. przez cesarzy z dynastii Flawiuszów. Jest to duża, eliptyczna budowla o długości 188 m, szerokości 156 m, obwodzie 524 m oraz wysokości 48,5 m.

Rzym_koloseum DSC07829 (Kopiowanie)

Forum Romanum – najstarszy plac miejski w Rzymie. Otoczony jest sześcioma z siedmiu wzgórz: Kapitolem, Palatynem, Celiusem, Eskwilinem, Wiminałem i Kwirynałem. Był to główny polityczny, religijny i towarzyski ośrodek starożytnego Rzymu. To w tym miejscu odbywały się najważniejsze uroczystości publiczne.

forum-romanum-rzymrzym_forum_romanum

Palatyn – to jedno z siedmiu wzgórz Rzymu. Według tradycji, a także ostatnich badań archeologicznych uważane jest za miejsce najstarszej osady rzymskiej zwanej Roma quadrata. To tu w grocie zwanej Lupercal wilczyca miała karmić Romulusa i Remusa.

rzym_palatyn

Ołtarz Ojczyzny – zwany także Pomnik Wiktora Emanuela II, Vittoriano, to pomnik państwowy na Kapitolu, powstały według projektu Giuseppe Sacconiego. Jest jedną z ikon Rzymu.
Sacconi pragnął przedstawić w sposób alegoryczny, odwołując się do geografii Półwyspu Apenińskiego, cały kraj. Użył do tego celu przedstawień symbolicznych. Grupy rzeźb przedstawiają: Myśl, Pęd, Zgodę, Poświęcenie, Siłę i Prawo; płaskorzeźby: Pracę wynoszącą i czyniącą płodnymi, Miłość Ojczyzny walczącą i zwyciężającą; fontanny Adriatyk i Morze Tyrreńskie; statuy regiony Włoch; mozaiki: Wiarę, Mądrość i Pokój; kwadrygi: Jedność Narodową oraz Wolność Obywatelską. [źródło]

rzym_oltarz_ojczyznyrzym_wilczyca

Schody Hiszpańskie – scenograficzne schody prowadzące z placu Hiszpańskiego do kościoła Trinita dei Monti. To jedne z najdłuższych i najszerszych schodów w Europie. Na szczycie schodów znajduje się XVI-wieczny kościół św. Trójcy, natomiast u ich podnóża znajduje się niewielka fontanna Barcaccia. Fontanna jest pamiątką po powodzi, która miała miejsce na Boże Narodzenie w 1598 r. Wtedy to wody Tybru wyrzuciły w tym miejscu łódkę.

rzym_schody_hiszpanskierzym_schody_hiszpanskie

Piazza Del Popolo – czyli Plac Wszystkich Ludzi, to jeden z najbardziej znanych placów w północnej części Rzymu. Najbardziej charakterystycznym punktem są dwa bliźniacze kościoły dedykowane Matce Bożej: Santa Maria dei Miracoli oraz Santa Maria in Montesanto. Na środku placu znajduje się egipski obelisk Flaminio, przeniesiony w to miejsce przez papieża Sykstusa V.

rzym_piazza_del_popolorzym_piazza_del_popolo

Panteon –  z greckiego „miejsce poświęcone wszystkim bogom”. To okrągła świątynia na Polu Marsowym, ufundowana przez cesarza Hadriana w roku 125 na miejscu wcześniejszej (zniszczonej w pożarze) z 27 r. p.n.e. Jest jedną z najlepiej zachowanych budowli z czasów starożytnego Rzymu.

Fontanna Di Trevi – najbardziej znana fontnna w Rzymie. Jeśli chcecie zapenić sobie powrót do Wiecznego Miasta, wrzućcie do fontanny monetę – do tyłu, przez lewę ramię.

rzym_fontanna_di_trevi

Watykan – najmniejsze państwo świata, znajdujące się w granicach Rzymu. Na jego terenie znajdują się min. Plac Św. Piotra, Bazylika Św. Piotra, czy Muzea Watykańskie.

watykan_plac_sw_piotra

• Kanapka – od 2.50€
  • Tiramissu – od 3€
  • Gelatto – od 2.50€
  • Wino w sklepie – od 2.50€ / bardzo dobre – 4.50€!!
  • Magnes – 1€
  • Mini pamiątki – 1€
  • Muzea Watykańskie – 16€ / online dodatkowe 4€
  • Kopuła Bazyliki Św. Piotra – 6€ / częściowy wyjazd windą – 8€
  • Kolosum + Forum Romanum + Palatyn – 12€

rzym_zamek_sw_aniola

RZYM – TRANSPORT

Transport w Rzymie dzieli się na trzy główne środki: autobusy, tramwaje i metro. My korzystaliśmy z autobusu miejskiego jedynie podczas transferu z lotniska, natomiast po mieście przemieszczaliśmy się metrem. Jest ono fajnie rozbudowane, dobrze opisane oraz dowiezie nas pod wszystkie ważne atrakcje. Nie zapomnimy wrażenia jakie zrobiło na nas Koloseum, właśnie po wyjściu ze stacji metra. Coś wspaniałego!

rzym_koloseum

TIPS & TRICKS

1. Bilety do Muzeów Watykańskich najlepiej kupić online. Kosztuje nas to 4€ więcej, lecz zaoszczędza czas, który musielibyśmy spędzić na staniu w kolejce do kasy.
  2. Kupując bilet do Kolosum (+Palatyn + FR), najlepiej stać udać sie do kas przy Forum Romanum, gdzie kolejki sa nieporównywalnie mniejsze niż przy Koloseum. Bilet ważny jest 48h.
  3. Jeśli obiad to na pewno nie przy popularnych atrakcjach, gdzie ceny są wysokie. Bardzo polecamy dzielnicę Zatybrze. Mnóstwo klimatycznych restauracji i kawiarni. Każdy znjadzie coś idealnego dla siebie.
  4. Pyszną pizzę zjecie w restauracji „Pizzeria La Montecarlo”
  5. Najlepsze Tiramisu znajdziecie w „Two Sizes” ♥
  6. Wszystkie atrakcje Rzymu najlepiej odwiedzać – jeśli mamy taką możliwość –  w godzinach porannych. Oznacza to mniej turystów, więcej swobody i przede wszystkim lepsze zdjęcia 😀
  7. Warto korzystać ze strony Rzym.it, na której znjadziecie mnóstwo przydatnych informacji w znacznie rozszerzonej formie niż nasza pigułka 🙂

RZYM I WATYKAN – ZWIEDZANIE. PLAN NA CZTERY DNI

Zarówno Watykan – pomimo swojego rozmiaru – jak Rzym ma do zaoferowania wiele atrakcji, praktycznie niemożliwych do zobaczenia w kilka dni. Rekomendowany czas to tydzień, ale prawda jest taka, że jak ktoś chce to i w dwa dni zobaczy wiele. 4-5 dni to czas jaki my mieliśmy i na tej podstawie sporządziłam poniższy plan.

DZIEŃ I

• Fonatnna Di Trevi
  • Panteon
  • Kolacja

Mam nadzieję, że dzięki temu mini przewodnikowi, łatwiej zaplanujecie swój pobyt w Rzymie.
Nasz był bardzo udany, a Wieczne Miasto wskakuje bardzo wysoko na naszej liście ulubionych miejsc w Europie!

11 Comments

1. Byłem w Rzymie i to chyba jest jedyne włoskie miasto, do którego chciałbym wrócić. No może jeszcze do Florencji 😉 Bardzo fajna relacja – konkretna i treściwa 🙂

2. Trafiliśmy idealnie na ten wpis 🙂 Za 1,5 miesiąca wylatujemy do Rzymu na przedłużony weekend i właśnie składamy plan wycieczki. Mimo, że byliśmy tam 10 i 8 lat temu niektóre z informacji w naszych głowach wymagały już odświeżenia. Dzięki za tip ad. biletu do Forum Romanum+Palatyn+Koloseum 🙂 Jeszcze się zastanawiam czy warto kupić go online (2 EUR drozej) ale podobno i tak trzeba stać do kas, żeby go wymienić na normalny bilet. Czy to prawda?

• Nie jestem pewna, bo ten akurat kupowaliśmy normalnie. Przy Forum Romanum dłuższe kolejki były do wejścia, dla osób posiadających bilet, niż do kas. Były to jednak osoby które bilet kupiły już wcześniej przy Koloseum. Nie chcę Cie więc wprowadzać w błąd, czy warto czy nie 😉

3. Czemu ja jeszcze nie byłam w Rzymie? Czemu? Patrzę na Twoje piękne zdjęcia i gnębi mnie to jeszcze bardziej niż zazwyczaj 🙂

• Nic straconego! Jak to mówią „wszystkie drogi prowadzą do Rzymu”, któraś na pewno Cie tam zaprowadzi 🙂

4. Rzym 🙂 Uwielbiam to miasto i nigdy, nigdy mi się nie znudzi. Za każdym razem odkrywam w nim coś nowego i za każdym razem wracam zachwycona. Bardzo rozsądny ten wasz plan, chociaż silą rzeczy w cztery dni nie da się zobaczyć wszystkiego. Zresztą w Rzymie i miesiąc to mało 🙂 Ja bym dołożyła gdzieś Katakumby i via Appia Antica, bo to było moje odkrycie w czasie którejś z wizyt. Jakiś taki inny świat w środku wielkiego miasta.

5. Bardzo ciekawy przewodnik 🙂 Jestem ciekawa jaki Wam wyszedł koszt takiej wycieczki?

• Nocleg na cztery osoby kosztował nas 1600 zł. Lot około 350 zł. Jedzenie tak jak wspomniałam wyżej zaczynało się od 5 euro za posiłek. Nie jesteśmy w stanie teraz dokładnie powiedzieć ile kosztowała całość, ale na podstawie wymienionych kosztów, możesz sobie średnio wyliczyć ile byś potrzebowała na podobny wyjazd 🙂
      Pozdrawiamy, E&G <3

6. Szukałam właśnie konkretnie co kiedy zwiedzać, bardzo dziękuje za pomoc. Jadę za 3 dni do Rzymu na tydzień i będzie to dla mnie baza do zwiedzania 🙂

7. Właśnie zaplanowałam Rzym, ale u was odkryłam jeszcze jedno miejsce, którego nie miałam zapisanego – Plac Wenecki <3 u nas 2,5 dnia, więc będzie bardziej skondensowanie, ale mam nadzieję, że damy radę 😀